Miks ei pruugi hilja magama minemine olla eriti hea mõte su tervise seisukohast?

Muidugi on tore kaua üleval olla, vestelda kuuga, vaadata filme, mis sunnivad kõvemini tekist haarama, ja öövaikust nautida, aga kas oled mõelnud, et hilja magama minemine võiks su tervist rikkuda? Meie oleme sellest mõelnud ja nii see ongi! Lugu on selline ...

                                Kehakaalu tõus

Tõsijutt, kaua üleval olemine võib kehakaalu tõsta ja hävitada kõik su saavutused trennisaalis. Kõige hullem on veel see, et see tabab sind täiesti ootamatult!

                                    Kuidas mõjutab hilja magama minemine kehakaalu?

Esiteks tõstab kaua üleval olemine söögiisu ja hilja õhtul söömine on halvim, sest see koormab organismi, halvendab üldist une kvaliteeti ja öösel söödud kalorid lähevad sageli otse rasvakihi kasvatamiseks. Hiljuti USAs tehtud uuringud kinnitasid seost kehakaalu ja tavalise magamamineku aja vahel – mida hiljem lähed magama, seda kaugemale liigub kaalukeel.

                                Unetus

Üle kesköö üleval olemine ja siis lõunani magamine ei ole ju probleem, eks ole? Nii saad siiski küllalt kaua magada, hoolimata magamamineku kellaajast... Vale! 

                                    Hilja magama minemine rikub su loomuliku unerütmi

Aeg-ajalt hilja magama minemine ei tekita üldiselt probleeme, aga kui seda juhtub pidevalt, siis küll. See rikub su ööpäevase rütmi, mis võib lõpuks põhjustada unetust ehk raskusi magama jäämise ja hommikuni magamisega, mis võib omakorda kaasa tuua mitmeid muid terviseprobleeme.

                                Viljakus langeb

Kes oleks osanud seda arvata? Teadlased on leidnud, et hilja magama minemine võib viljakusele halvasti mõjuda, eriti naistel.

                                    Kuidas saab hilja magama minemine viljakust mõjutada?

Melatoniin on hormoon, mille ülesanne on kaitsta naise munarakke oksüdatiivse stressi eest. Öösel valguse käes olemine vähendab organismis melatoniini tootmist, mis võib pikapeale naiste munarakke kahjustada.

                                Stress

Ehkki ebatavalise unemustri mõju stressile ei ole kaugeltki selge, võib arvata, et hilja magama minemine võib rohkelt stressi tekitada. Kuidas täpselt?

                                    Pikka aega valguse käes olemine võib põhjustada depressiooni

Uuringud näitavad, et inimkeha on hästi kohanenud meie planeedi pideva pöörlemisega, mistõttu meil vaheldub valgus pimedusega. Selle tsükli pikaajaline häirimine (mis tahes põhjusel – geograafiliselt äärmuslikel laiuskraadidel elamine, pimedasse kohta suletus või sageli hilja magama minemine) võib põhjustada erinevaid psühholoogilisi probleeme ja suurendada stressihormooni kortisooli kogust organismis.

                                Vaimsete võimete halvenemine

Sa juba tead, et hilja magama minemine häirib tavalist unemustrit ja halvendab üldist une kvaliteeti. Võib-olla sa siiski ei tea, et need muudatused ei riku ainult su füüsilist tervist, vaid ka vaimset.

                                    Hilja magama minemine mõjub vaimsetele võimetele

Esiteks tähendab hilja magama minemine sageli liiga vähe magamist, mis võib häirida keskendumisvõimet, põhjustada mälu halvenemist ja loovuse vähenemist. Peale kõige selle häirib hilja magama minemine ka normaalset ajutalitluse tsüklit ja seepärast vajab aju hommikuti rohkem aega, et käima saada.

                                Õnnetused

Hilja magama minemise viimane, kuid kaugeltki mitte vähem tähtis tagajärg on õnnetused. Loomulikult ei ole õnnetused otseselt terviseprobleemid, aga õnnetused võivad kindlasti neid rohkelt tekitada!

                                    Kas hilja magama minemine saab põhjustada õnnetusi?

Muidugi saab! Statistika näitab, et unepuudus (mis on sageli hilja magama minemise tagajärg) põhjustab tõhususe vähenemist peaaegu iga töö juures, keskendumisvõime langust, vigu ja lõpuks suurendab tublisti ka erinevate õnnetuste ohtu, sealhulgas masinatega töötamisel ja liikluses ning muid äpardusi, mida juhtub meil kõigil, nagu trepil komistamine või pea millegi vastu löömine. Aih!